Lotnisko w Krzesinach | 1954–1999 | Ze zb. prywatnych i Fundacji Rozwoju Miasta Poznania

zamknij wstęp
do kolekcji
Lotnisko w Krzesinach | 1954–1999 | Ze zb. prywatnych i Fundacji Rozwoju Miasta Poznania
Liczba obiektów:
110
Właściciel:

Jest początek 1945 roku, do Poznania zbliża się Armia Czerwona, Niemcy podejmują decyzję o ewakuacji. Wkrótce zniszczoną w czasie alianckiego nalotu w 1944 roku niemiecką fabrykę samolotów Focke-Wulf w Krzesinach i sąsiadujące z nią lotnisko przejmuje dowództwo radzieckie. Lotnisko w Krzesinach | 1945
W pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej wokół ruin fabryki i zbombardowanego lotniska nic się nie działo. W 1954 roku cały kompleks został przekazany Ludowemu Wojsku Polskiemu, stając się bazą dla 62. Pułku Szkolno-Treningowego Lotnictwa Myśliwskiego. Teren został uporządkowany, powstały nowe budynki, brakowało jednak hangarów dla samolotów i utwardzonych dróg, a kadra wojskowa mieszkała w prowizorycznych barakach w sąsiednim Sypniewie. W 1957 roku szkolny pułk przeformowano w jednostkę bojową pod nazwą 62. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Jego pierwszym dowódcą został kpt. pilot Andrzej Dobrzeniecki. W 40. rocznicę wybuchu powstania wielkopolskiego pułk przyjął imię Powstańców Wielkopolskich 1918/1919. Na przełomie lat 50. i 60. XX wieku w położonej niedaleko Głuszynie zbudowano osiedle mieszkaniowe dla pracowników systematycznie rozbudowującej się bazy. Latały tu wtedy radzieckie samoloty UTMiG-15, MiG-15, MiG-15bis oraz licencjonowane Lim-1 i Lim-2.
W 1962 roku lotnisko przeszło duży remont i do Krzesin sprowadzono ze Związku Radzieckiego nowocześniejsze samoloty MiG-21. Myśliwce przychodziły w paczkach, Rosjanie na miejscu je montowali i oblatywali. Obsługa techniczna lotniska była rosyjska, a Polacy systematycznie szkolili się na nowym sprzęcie. Pierwsze samoloty MiG-21 często ulegały awariom. Na początku lat 80. sprowadzono ich nowsze wersje, które w Krzesinach stacjonowały do 2003 roku. Wcześniej upadł komunizm i przestał istnieć Układ Warszawski, polityczno-wojskowy sojusz państw bloku wschodniego (rozwiązany w 1991 roku). Pułk otrzymał nową nazwę 3. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W 2001 roku zapadła decyzja o budowie natowskiej bazy dla amerykańskich samolotów F-16. Stacjonujący w Krzesinach pułk przeszedł restrukturyzację, w wyniku której powstała 31. Baza Lotnicza i 3. Eskadra Lotnictwa Taktycznego. Lotnisko zostało gruntownie przebudowane zgodnie z wymogami NATO – wydłużono i poszerzono pas startowy, powstały nowe drogi kołowania, wieża kontroli lotów, hangar o długości 115 m i dwie hale dla pojedynczych samolotów. Zmodernizowane lotnisko posiada nowoczesne warsztaty napraw samolotów, wojskowy ośrodek meteorologiczny, laboratorium paliw i techniki lotniczej, a także rozbudowaną infrastrukturą przeciwpożarową. 12 lipca 2002 roku nastąpiło uroczyste otwarcie nowej płyty lotniska i domku pilota. Do Krzesin trafiły 32 spośród 48 zakupionych dla Polski wielozadaniowych samolotów F-16.

Magdalena Grzelak-Grosz

Sortuj:
Wyświetlam 110 wyników
Wyświetlam 110 wyników
Informacje / metadane