Zakole chwaliszewskie | 1899–1944

zamknij wstęp
do kolekcji
Powrót
Kolekcja nadrzędna: Chwaliszewo | 1888–2011 | MKZ
Zakole chwaliszewskie | 1899–1944
Liczba obiektów:
48
Właściciel:

Przeładunkowy port rzeczny na Warcie, mimo że zbudowany na lewym brzegu rzeki, od początku był silnie związany z Chwaliszewem, dawną warciańską wyspą, a obecnie dzielnicą Poznania. Niegdyś Chwaliszewo otoczone było odnogami Warty – od zachodu jej głównym nurtem, a od wschodu tzw. kanałem ulgi. Główny nurt rzeki na wysokości kolejnej dawnej wyspy Grobli i Chwaliszewa gwałtownie skręcał, tworząc zakole problematyczne dla żeglugi śródlądowej, która jeszcze w 1. połowie XX wieku była na Warcie bardzo intensywna. Kiedy coraz dłuższe barki przestały się na zakolu mieścić, a manewrowanie nimi stawało się powoli niemożliwe, podjęto decyzję o wyprostowaniu rzeki, czyli likwidacji zakola i poprowadzeniu głównego nurtu dawnym kanałem ulgi. Chwaliszewo przestało być wyspą, zniknął most przerzucony nad zakolem, który już niczemu nie służył. Dawne koryto początkowo nie było w żaden sposób zagospodarowane, ponieważ przez długie lata toczyły się dyskusje o przywróceniu rzeki na zakole. Kiedy te pomysły powoli stawały się nierealne, postanowiono w starym korycie urządzić park i zbudowano lekką konstrukcję pawilonu Nowej Gazowni.
Na prawym, chwaliszewskim brzegu rzeki, naprzeciwko portu przeładunkowego, swoje łodzie trzymali chwaliszewscy rybacy, a kolejne niewielkie nabrzeże przeładunkowe działało na wysokości ul. Czartorii. Chwaliszewo żyło z wody, jej bliskości i zasobów. Wraz z likwidacją zakola zniknął port rzeczny, który funkcjonował w tym miejscu od 1902 roku. Pozostała jedynie niewielka jego część, która z czasem coraz rzadziej pełniła swoją funkcję. Ruch towarowy na Warcie powoli zamierał. W 2. połowie XX wieku i na początku XXI wieku dawne budynki portowe wyburzono, a na ich miejscu powstało osiedle mieszkaniowe. Krajobraz tej części Poznania zmienił się diametralnie. Nie ma już wody w starym korycie rzeki, nie ma mostu, barek i stateczków wycieczkowych. Romantyczna i nostalgiczna historia zachował się już tylko na starych pocztówkach.

Danuta Książkiewicz-Bartkowiak

Sortuj:
Wyświetlam 48 wyników
Most Chwaliszewski i lewobrzeżna zabudowa Starego Miasta przy ul. Szerokiej (dzisiaj ul. Wielka) na początku XX wieku, z prawej krzyż z figurą Chrystusa, w głębi z lewej dawna fabryka spirytusu braci Friedmann 1905–1918
Obiekt złożony
Zakole Warty z mostem Chwaliszewskim, na umocnionej skarpie dawna fabryka spirytusu braci Freidmann (ceglany budynek) i kamienice na narożnikach ul. Szerokiej (dzisiaj ul. Wielkiej) 06.1907
Obiekt złożony
Statek parowy Oberbürgermeister Witting zacumowany na wysokości kościoła Świętego Krzyża (dzisiaj kościół Wszystkich Świętych) na Grobli, w głębi zabudowania przy ul. Czartoria na Chwaliszewie, z prawej fort Radziwiłł na Zagórzu 18.09.1907
Obiekt złożony
Zakole chwaliszewskie Warty, w głębi przystań przy ul. Czartoria, dalej domy robotnicze (ze szczytami), z prawej most kolejowy łączący gazownię z dworcem na Garbarach, za nim wśród drzew fort Radziwiłł na Zagórzu 09.04.1944
Wyświetlam 48 wyników
Powrót
Kolekcja nadrzędna: Chwaliszewo | 1888–2011 | MKZ
Informacje / metadane