Teatr Ósmego Dnia | 1986–1993

zamknij wstęp
do kolekcji
Teatr Ósmego Dnia | 1986–1993

Ósmego Dnia Bóg stworzył teatr i tak pozostało. Od boskich decyzji nie ma odwołania, więc teatr działa do dzisiaj. Ma 50 lat i jest najsłynniejszą polską grupą teatralną. Założyli go w 1964 roku studenci polonistyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu zainspirowani Grotowskim i poruszeni Marcem'68. Realizowali spektakle poetyckie na podstawie twórczości Tuwima, Anny Achmatowej, Osipa Mandelsztama i François Villona, później wzięli na warsztat dramaty Petera Weissa, Stanisława Wyspiańskiego i Żeromskiego, a potem nastał czas wielkich, plenerowych widowisk.
Po wprowadzeniu stanu wojennego teatrowi odebrano dotacje i lokal, zakazano występów i nie zezwalano na wyjazdy ze spektaklami za granicę. Odtąd zespół występował głównie w kościołach. W 1985 roku w kościele w Mistrzejowicach odbyła się premiera Piołunu, spektaklu o zbiorowym doświadczeniu stanu wojennego. Nie powiodła się próba zbiorowej emigracji aktorów Ósemek – połowa otrzymała paszporty, a druga nie. Wtedy równocześnie funkcjonowały dwa zespoły – pierwszy zrealizował w Polsce Małą Apokalipsę, a drugi Auto-Da-Fe na zachodzie Europy, oba na motywach powieści Tadeusza Konwickiego. Potem wyemigrowali wszyscy, zamieszkali w Ferrarze i grali dalej. Wrócili do Poznania w 1989 roku.
Teatry wyrosłe z kontestacji lat 60. XX wieku w Polsce były teatrami buntu i apologetami wolności. Teatr Ósmego Dnia jest jednym z ostatnich zespołów, które pozostają tamtym doświadczeniom wierne.
W CYRYLU pokazujemy trzy spektakle z połowy lat 80. XX wieku: Małą Apokalipsę z kościoła w Mistrzejowicach w Nowej Hucie z jesieni 1986 roku, fragmenty Auto-Da-Fe prezentowanego w Europie Zachodniej (publikowane nagranie powstało w 1986 roku) i Piołun pokazywany w 1988 roku na festiwalu w Berlinie. Prawdopodobnie CYRYL jest jedynym miejscem, w którym te przedstawienia można jeszcze zobaczyć.
Publikujemy także zdjęcia Andrzeja Szozdy z kolejnych trzech spektakli z lat 1990-93: Mięso, Ziemia niczyja i Sabat.

Danuta Bartkowiak

Sortuj:
Informacje / metadane