Album, wydany prawdopodobnie z okazji Pewuki, zawiera reprodukcje dzieł czwórki artystów, przy czym o ile trzej z nich: Oźmin, Gosieniecki i Tatula, są znani, to o czwartym, Skworcoffie, nie wiemy nic, nie znamy nawet jego imienia. Akwarele przedstawiają najważniejsze poznańskie zabytki: farę, katedrę, ratusz i Operę, ale także kilka widoków, np. na port na Warcie, plac przed dworcem kolejowym i Ogród Zoologiczny. O tym, że album miał być pamiątką dla gości Pewuki, świadczą reprodukcje obiektów targowych. Większość akwarel, a być może nawet wszystkie, powstała jako tzw. pocztówki artystyczne, czyli dzieła z założenia przeznaczone do szerokiego upowszechniania (wydawcą takich pocztówek w międzywojennym Poznaniu była firma Atlas, która jest także wydawcą prezentowanego albumu). Seryjnym twórcą pocztówek z widokami miasta był Franciszek Tatula, w mniejszym stopniu parał się tą działalnością także Józef Oźmin. Prezentowane w albumie akwarele są bardziej lub mniej znane, jednak ich edycja albumowa jest wyjątkowa.
Album był własnością Jadwigi Skoliniec z domu Owczarzak. Jadwiga była polonistką, uczyła i mieszkała w Trzemesznie, w czasie wojny prowadziła tajne nauczanie. Nauczycielem był także jej mąż Józef Skoliniec, członek Sokoła, żołnierz AK, po wojnie inspektor szkolny Mieli trójkę dzieci. Dzisiaj album jest własnością ich wnuczki Małgorzaty Szmyd.
Danuta Bartkowiak