Pierwszy targowy plakat powstał z okazji I Targu Poznańskiego w 1921 roku. Od tego czasu do dzisiaj targi wydały ich setki, ponieważ, prócz innych gadżetów reklamowych, każdą imprezę targową promował plakat (często drukowany w kilku edycjach językowych). Najwięcej plakatów powstało z okazji corocznych czerwcowych Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz Wiosennych i Jesiennych Targów Krajowych. Duża liczba plakatów łączy się także z licznymi imprezami branżowymi odbywającymi się na terenach targowych. Autorami plakatów byli najczęściej poznańscy artyści: Jan Olejniczak Zbigniew Kaja, Tadeusz Piskorski, Chrystian Gomolec i Kazimierz Sławiński, ale także profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Józef Mroszczak. Plakaty wydawane przez poznańskie targi ewoluowały wraz z przemianami w sztuce, ale były też znakomitym odzwierciedleniem aktualnej polityki. Geometryzujące, wyrosłe z kubizmu formy przedwojenne po II wojnie światowej wyparły koła zębate i młoty charakterystyczne dla stylistyki socrealistycznej. Te ostatnie nie utrzymały się długo – w okresie odwilży i później zastąpiły je lapidarne, proste i oszczędne formy abstrakcyjne. Kolekcja targowych plakatów, nadzwyczaj jeszcze w Cyrylu skromna, będzie się systematycznie powiększała. Z czasem stworzy galerię, która w znakomity sposób ukaże ewolucję polskiej szkoły plakatu i dzieła najwybitniejszych jej przedstawiciele. A takich dla poznańskich targów pracowało wielu – targi były zleceniodawcą pewnym i atrakcyjnym, umożliwiały bowiem, szczególnie w czasach PRL, licznym artystom przebicie się przez żelazną kurtynę do sztuki europejskiej i światowej.
Danuta Bartkowiak