Zachowało się niewiele prywatnych zdjęć Ryszarda Kulma, artysty plastyka, malarza i projektanta, a wśród nich i tak dominują fotografie związane z życiem zawodowym. Dlatego do tej kolekcji dołączyliśmy jego obrazy, obszar twórczości niewielki, który wkrótce, bo już pod koniec lat 50. XX wieku, zniknie zupełnie z portfolio artysty zastąpiony sztuką zdecydowanie bardziej użytkową. Kilkanaście obrazów, które Kulm pozostawił, przedstawia przede wszystkim staromiejskie zaułki rodzinnego Lublina krótko po wojnie i martwe natury, jest też kilka portretów żony i bliżej nieokreślone elementy dekoracyjne. Cykl lubelskich obrazów i martwe natury są przykładem postimpresjonistycznego koloryzmu, który charakteryzował początkowy okres twórczej działalności Kulma. Styl późniejszych obrazów nosi już znamiona nowoczesności lat 50. XX wieku. W Poznaniu, z którym Kulm związał swoje życie po przeprowadzce ze Szczecina w 1951 roku, jego obrazy można było zobaczyć w salonie wystawowym Grupy EF przy Starym Rynku 81, a potem zniknęły, być może trafiły do prywatnych kolekcji i przestały funkcjonować w przestrzeni publicznej. Jedynym miejscem, gdzie można je dzisiaj obejrzeć, zeskanowane ze starych fotografii, jest właśnie CYRYL.
Magdalena Grzelak-Grosz