Ryszard Kulm w 1965 roku porzucił dotychczasowe zainteresowania najpierw malarstwem, a potem sztuką użytkową i poświęcił się wyłącznie projektowaniu biżuterii. Na tym etapie jego artystycznej drogi dołączyła do niego żona Maria i wspólnie stworzyli tandem projektantów wyjątkowych jak na owe czasy ozdób. Powstałe w tym czasie wzory można podzielić na trzy okresy. W pierwszym, który trwał do 1976 roku, większość wyrobów powstawała z miedzi, którą Kulmowie uważali za niezwykle wdzięczny i łatwy w obróbce materiał pozwalający nadawać mu zamierzone wzory i dający niezwykłe efekty kolorystyczne. Powstało wówczas wiele różnorodnych form: wisiory, naszyjniki, klipsy, pierścionki, bransolety, brosze, paski, klamry do włosów, a także oryginalne kamizelki kolczugi. Wielka pasja Ryszarda Kulma, jaką było kolekcjonowanie wyrobów secesyjnych, zwłaszcza lamp, zaowocowała zmianą kierunku w projektowaniu biżuterii, która od tego momentu zyskuje walory rzeźbiarskie. Kulmowie sięgnęli wtedy po srebro, którego giętkość pozwalała na zastosowanie nowych technik jubilerskich, a te dawały szerokie możliwości w uzyskiwaniu fantazyjnych form inspirowanych secesją. Nowy materiał teraz częściej łączyli z kamieniami jubilerskimi i organicznymi. Ostatni okres, trwający od lat 80. aż do śmierci Kulmów w 1992 roku, to powrót do form prostych, zgeometryzowanych. W ozdobach pojawiły się zamierzone pęknięcia, a faktura materiału wysunęła się na pierwszy plan.
W prezentowanej kolekcji CYRYLA prócz oryginalnej biżuterii znalazły się także zdjęcia i foldery z wystaw w kraju i za granicą, gdzie biżuteria Kulmów spotykała się z bardzo pochlebnymi ocenami. Kolekcję dopełniają fotografie galerii Kulmów, pierwszej prywatnej galerii autorskiej w Poznaniu.
Magdalena Grzelak-Grosz