7 czerwca 2007 roku na poznańskim niebie pojawił się sterowiec, lekki i wyjątkowo efektowny statek powietrzny składający się z balonu wypełnionego helem i podwieszonej pod nim gondoli. Od zwykłego balonu różni się tym, że posiada napęd, który pozwala mu latać bez względu na warunki pogodowe. Skyship 600 został wydzierżawiony w Szwajcarii przez serwis aukcyjny Allegro w ramach kampanii reklamowej firmy. Sterowce są niezwykle popularne jako nośniki reklamowe, co nie dziwi, zważywszy jak wielkie zainteresowanie budzą. Na taką formę reklamy stać jednak jedynie największe firmy – podobno wynajęcie sterowca kosztowało Allegro milion euro. Akcja trwała od czerwca do września 2007 roku w kilkunastu miastach Polski, m.in. w Warszawie, Katowicach, Łodzi, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie, Olsztynie, Bydgoszczy, Łebie i Zielonej Górze. W Poznaniu sterowiec pojawił się dwa razy, może dlatego, że kampanię w Polsce przygotowała poznańska agencja. Skyship 600 ma 60 m długości, 20 m średnicy i może osiągać prędkość nawet 100 km/h. W niewielkiej gondoli mieści się 10 osób: dwóch członków załogi i ośmiu pasażerów. W 2007 roku w Europie były tylko dwa tak duże sterowce, a na całym świecie zaledwie pięć. Na przeloty nad polskimi miastami nie sprzedawano biletów, ale w ramach kampanii można było taką przygodę wygrać. Nie wiadomo, czy Andrzej Szozda bilet wygrał, czy też został zaproszony na pokład jako fotoreporter „Głosu Wielkopolskiego”. Niezależnie jednak od tego, jak trafił do gondoli, efektem jego lotu jest niesamowita, unikatowa, już archiwalna dokumentacja fotograficzna Poznania wykonana jednego dnia – 7 czerwca 2007 roku.

Danuta Bartkowiak