Partner strategiczny
Nasze zbiory liczą już 55 049 obiekty/78 262 skanów
Wyników  134,  strona:
Wyników na stronie:
Sortowanie:
A B

Wyszukaj

Filtrowanie zaawansowane

Nazwa zespołu (kolekcji):
Partner:
Właściciel:

Filtrowanie zaawansowane

Tytuł obiektu:
Typ obiektu:
Data obiektu:  do:
Miejsce:
Autor / Twórca:
Właściciel:
Partner:
Kolekcje A-Z
 

Teatr Ósmego Dnia | 1986–1993

Nazwa zespołu (kolekcji): Teatr Ósmego Dnia | 1986–1993
Liczba obiektów w kolekcji: 134

Ósmego Dnia Bóg stworzył teatr i tak pozostało.  Od boskich decyzji nie ma odwołania, więc teatr działa do dzisiaj. Ma 50 lat i jest najsłynniejszą polską grupą teatralną. Założyli go w 1964 roku studenci polonistyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu zainspirowani Grotowskim i poruszeni Marcem'68. Realizowali spektakle poetyckie na podstawie twórczości Tuwima, Anny Achmatowej, Osipa Mandelsztama i François Villona, później wzięli na warsztat dramaty Petera Weissa, Stanisława Wyspiańskiego i Żeromskiego, a potem nastał czas wielkich, plenerowych widowisk.
Po wprowadzeniu stanu wojennego teatrowi odebrano dotacje i lokal, zakazano występów i nie zezwalano na wyjazdy ze spektaklami za granicę. Odtąd zespół występował głównie w kościołach. W 1985 roku w kościele w Mistrzejowicach odbyła się premiera Piołunu, spektaklu o zbiorowym doświadczeniu stanu wojennego.
Nie powiodła się próba zbiorowej emigracji aktorów Ósemek – połowa otrzymała paszporty, a druga nie. Wtedy równocześnie funkcjonowały dwa zespoły – pierwszy zrealizował w Polsce Małą Apokalipsę, a drugi Auto-Da-Fe na zachodzie Europy, oba na motywach powieści Tadeusza Konwickiego. Potem wyemigrowali wszyscy, zamieszkali w Ferrarze i grali dalej. Wrócili do Poznania w 1989 roku.

Teatry wyrosłe z kontestacji lat 60. XX wieku w Polsce były teatrami buntu i apologetami wolności. Teatr Ósmego Dnia jest jednym z ostatnich zespołów, które pozostają tamtym doświadczeniom wierne.

W CYRYLU pokazujemy trzy spektakle z połowy lat 80. XX wieku: Małą Apokalipsę z kościoła w Mistrzejowicach w Nowej Hucie z jesieni 1986 roku, fragmenty Auto-Da-Fe prezentowanego w Europie Zachodniej (publikowane nagranie powstało w 1986 roku) i Piołun pokazywany w 1988 roku na festiwalu w Berlinie. Prawdopodobnie CYRYL jest jedynym miejscem, w którym te przedstawienia można jeszcze zobaczyć.

Publikujemy także zdjęcia Andrzeja Szozdy z kolejnych trzech spektakli z lat 1990-93: Mięso, Ziemia niczyja i Sabat.

Danuta Bartkowiak

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Ziemia niczyja, spekta...

18.01.1991

Wyników  134,  strona:
Logo Mykk
Logo FB
Copyright © 2013-2021 Wydawnictwo Miejskie Posnania

Wskazówka

W celu wygodniejszego przeglądania możesz użyć przycisków klawiatury...