Partner strategiczny
Nasze zbiory liczą już: 45939 obiektów(y)
Wyników  107,  strona:
Wyników na stronie:
Sortowanie:
A B

Wyszukaj

Filtrowanie zaawansowane

Nazwa zespołu (kolekcji):
Partner:
Właściciel:

Filtrowanie zaawansowane

Tytuł obiektu:
Typ obiektu:
Data obiektu:  do:
Miejsce:
Autor / Twórca:
Właściciel:
Partner:
Kolekcje A-Z
 

Witraże Marii Powalisz-Bardońskiej | 1967–2005

Maria Powalisz-Bardońska urodziła się w Poznaniu w 1935 roku, jest córką artysty witrażysty Stanisława Powalisza. W latach 1940-45 wraz z całą rodziną została wysiedlona do Międzyrzeca Podlaskiego. Po powrocie do Poznania i ukończeniu szkoły średniej rozpoczęła studia w Zakładzie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 1956 roku obroniła pracę magisterską, której tematem były średniowieczne witraże z Chełmna i Torunia. Po uzyskaniu tytułu magistra zdecydowała się związać z witrażownictwem i rozpoczęła naukę zawodu w warsztacie swego ojca przy ul. Bydgoskiej na Śródce zakończoną egzaminem czeladniczym. W czasie terminowania postanowiła zdobyć gruntowną wiedzę plastyczną i w 1958 roku rozpoczęła studia na ówczesnej poznańskiej Państwowej Wyższej Szkole Plastycznej (obecnie Uniwersytet Artystyczny) na wydziale rzeźby. Pracą dyplomową wykonała pod kierunkiem prof. Jacka Pugeta w 1964 roku. Studia rozwinęły jej wrażliwość kolorystyczną, dyscyplinę kompozycyjną i umiejętność posługiwania się monumentalną formą.

Stałą współpracę z ojcem rozpoczęła w 1958 roku, rozrysowując kartony witrażownicze. W 1962 roku poślubiła Zbigniewa Bardońskiego, który pomagał jej w prowadzeniu pracowni. W 1963 roku urodził się ich pierwszy syn Jakub, w 1972 roku – Jerzy. Po śmierci ojca w 1968 roku Maria Powalisz-Bardońska przejęła pracownię na Śródce. Projektowała i wykonywała witraże, ale i podróżowała po Europie, zwłaszcza do Anglii i Francji, aby zapoznać się z zabytkami  średniowiecznego witrażownictwa. W latach 70. XX wieku artystka otrzymała ważne zlecenia na wykonanie witraży do Sądu Rejonowego w Poznaniu i katedry w Poznaniu oraz – na osobiste zlecenie ks. kardynała Stefana Wyszyńskiego – 27 witraży dla archikatedry w Gnieźnie. Jednocześnie z tymi realizacjami wykonywała witraże dla katedry w Warszawie według projektów Wacława Taranczewskiego i Zbigniewa Łoskota. W 1997 roku zaprojektowała witraż wschodni do katedry w Pelplinie. W 1991 roku przy wykonawstwie witraży zaczął pomagać jej starszy syn Jakub Bardoński.

Owocem wieloletniej pracy twórczej Mari Powalisz-Bardońskiej są dzieła dla ponad 140 obiektów sakralnych i świeckich w Polsce i zagranicą. Za  utrzymanie wysokiego poziomu rzemiosła w pracowni w 1978 roku została uhonorowana tytułem Mistrza Rzemiosła Artystycznego nadanym przez ministra kultury i sztuki. W 1987 roku otwarto stałą galerię jej prac w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. Wśród wielu eksponatów dominują i przyciągają uwagę zwiedzających dwie ściany witrażowe ukazujące Winobranie i Panoramę Zielonej Góry.

Cyryl prezentuje kilkadziesiąt zdigitalizowanych oryginalnych projektów witraży Marii Powalisz-Bardońskiej wykonanych dla katedr i kościołów w całej Polsce. Przeważająca część z nich została zrealizowana. Kolekcję uzupełniają zdjęcia artystki i listy gratulacyjne, które dostojnicy kościelni kierowali na jej ręce, dziękując za wyjątkowej wartości dzieła.

Maria Powalisz-Bardońska

 

Jerzy Bardoński

Danuta Bartkowiak

Święty Wojciech, proje...

1983

Stroje kaszubskie, pro...

1985

Kwiaty, projekt witraż...

1977

Kwiaty, projekt witraż...

1977

Abstrakcja, projekt wi...

1998

Święty Roch, projekt w...

1986

Zmartwychwstanie, proj...

1975

Abstrakcja, projekt wi...

1976

Abstrakcja, projekt wi...

1989

Abstrakcja, projekt wi...

1989

Wyników  107,  strona:
Logo Mykk
Logo FB
Copyright © 2013-2017 Wydawnictwo Miejskie Posnania

Wskazówka

W celu wygodniejszego przeglądania możesz użyć przycisków klawiatury...