Partner strategiczny
Nasze zbiory liczą już 40 981 obiekty/56 493 skanów
Liczba wyników: 3
Wyników na stronie:
Sortowanie:
A B

Wyszukaj

Filtrowanie zaawansowane

Nazwa zespołu (kolekcji):
Partner:
Właściciel:

Filtrowanie zaawansowane

Tytuł obiektu:
Typ obiektu:
Data obiektu:  do:
Miejsce:
Autor / Twórca:
Właściciel:
Partner:
Kolekcje A-Z
 

Spektakle, próby, improwizacje | Teatr Ósmego Dnia | 1986–2004

Liczba obiektów w kolekcji: 3
Właściciel: Teatr Ósmego Dnia

Ósmego Dnia Bóg stworzył teatr i tak pozostało.
Od boskich decyzji nie ma odwołania, więc teatr działa do dzisiaj. Ma 50 lat i jest najsłynniejszą polską grupą teatralną. Założyli go w 1964 roku studenci polonistyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu zainspirowani Grotowskim i poruszeni Marcem'68. Realizowali spektakle poetyckie na podstawie twórczości Tuwima, Anny Achmatowej, Osipa Mandelsztama i François Villona, później wzięli na warsztat dramaty Petera Weissa, Stanisława Wyspiańskiego i Żeromskiego, a potem nastał czas wielkich, plenerowych widowisk.
Po wprowadzeniu stanu wojennego teatrowi odebrano dotacje i lokal, zakazano występów i nie zezwalano na wyjazdy ze spektaklami za granicę. Odtąd zespół występował głównie w kościołach. W 1985 roku w kościele w Mistrzejowicach odbyła się premiera Piołunu, spektaklu o zbiorowym doświadczeniu stanu wojennego.
Nie powiodła się próba zbiorowej emigracji aktorów Ósemek – połowa otrzymała paszporty, a druga nie. Wtedy równocześnie funkcjonowały dwa zespoły – pierwszy zrealizował w Polsce Małą Apokalipsę, a drugi Auto-Da-Fe na zachodzie Europy, oba na motywach powieści Tadeusza Konwickiego. Potem wyemigrowali wszyscy, zamieszkali w Ferrarze i grali dalej. Wrócili do Poznania w 1989 roku.

 

Teatry wyrosłe z kontestacji lat 60. XX wieku w Polsce były teatrami buntu i apologetami wolności. Teatr Ósmego Dnia jest jednym z ostatnich zespołów, które pozostają tamtym doświadczeniom wierne.

 

W CYRYLU pokazujemy trzy spektakle z połowy lat 80. XX wieku: Małą Apokalipsę z kościoła w Mistrzejowicach w Nowej Hucie z jesieni 1986 roku, fragmenty Auto-Da-Fe prezentowanego w Europie Zachodniej (publikowane nagranie powstało w 1986 roku) i Piołun pokazywany w 1988 roku na festiwalu w Berlinie. Prawdopodobnie CYRYL jest jedynym miejscem, w którym te przedstawienia można jeszcze zobaczyć.

 

Danuta Bartkowiak


Liczba wyników: 3
Logo Mykk
Logo FB
Copyright © 2013-2019 Wydawnictwo Miejskie Posnania

Wskazówka

W celu przejścia do trybu pełnoekranowego wciśnij na klawiaturze F11...